Thursday, May 20, 2010

HAI NAFSU

Hai nafsu, apa kabar imanmu? Terpeliharakah imanmu hari ini?
Hai nafsu, apa kabar kamu hari ini? Adakah kau lebih pentingkan iman atau dirimu sendiri?
Hai nafsu, terimalah berita baik ini,
jika kau rasa pedih dalam perjuangan memelihara dan meningkatkan iman, maka ingatlah! Allah tahu kepedihan itu dan yakinlah Allah bersama orang-orang yang sabar.
Hai nafsu,
jika kau rasa lapar menahan kehendak hatimu, ingatlah! Allah sangat tahu kelaparanmu itu & yakinlah!! apa yang ada di sisi Allah itu lebih baik daripada apa yang kau sangkakan. Berbahagialah.
Hai nafsu,
jika hari ini kau tenang melakukan perkara-perkara yang melalaikan engkau dari mengingati Allah, celakalah hai nafsu!! tu tandanya hatimu telah dicemari. Hai nafsu, jika benar itu yang kau rasa, mintalah keampunan Allah. Mohon agar hatimu dibersihkan, disucikan..dihidupkan dengan nur hidayah Allah.
Hai nafsu,
jika kau sedih lantaran kelalaianmu hari ini, bersabarlah menahan kesedihan itu. Moga rasa sedih itu, akan menjadi kifarah; penghapus dosa. Jangan ulangi kesilapan lagi. Menangislah engkau atas dosa-dosa. Biar jatuh segala keegoan di hati..terlerai kekusutan jiwa. Menghambakan diri kepada Allah..biar berlinangan air matamu tumpah ke bumi..moga tangismu menjadi pengubat kesedihan di hati. Moga air mata yang tercurah itu menjadi siraman memadam api neraka. Sangat mahal air mata itu.
Hai nafsu,
aku bangga seandainya kau mati dalam kemuliaan daripada melihat kau hidup dalam kehinaan. Aku lebih suka melihat kau menangis kerana dosa daripada melihat kau takabbur/riyak/ujub dengan amalan-amalan kau. Aku lebih rela dirimu terkorban asalkan bukan aqidah yang kau pertaruhkan. Jaga aqidah Islam dalam dirimu baik-baik, hai nafsu, dengan harapan semoga Allah sentiasa merahmatimu...amin. Hai nafsu, take care of you iman!!

No comments:

Post a Comment