Thursday, May 20, 2010

KERJALAH UNTUK AKHIRATMU

Firstly, please open the Quran page 394, surah al-Qasas, ayat 77...

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala & kebahagiaan dari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan & bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah kau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan."

Ayat ni boleh jadi motivasi kepada kita. Boleh juga menjadi 'guide line' untuk kita meletakkan target-target kita agar kita dapat sediakan bekalan untuk kehidupan akhirat kita tetapi dalam masa yang sama kita tak melupakan nasib kita di dunia. Seimbang.

Banyak mesej yang kita dapat dari ayat ni.
1. Gunakan apa yang Allah beri, untuk kejar akhirat.
2. Jangan lupa keperluan kehidupanmu di dunia.
3. Berbuat baiklah sebagaimana Allah dah buat baik kepadamu.
*memang kita takkan mampu buat baik kepada orang sebagaimana Allah dah buat baik pada kita. ni menunjukkan betapa Allah sangat menggalakkan kita buat baik.dan Allah tak minta rezeki dari kita, bahkan Allah yang memberi rezeki kepada kita semua. dengan segala nikmat pemberian Allah ni, Allah tuntut kita agar berbuat baik pula kepada orang lain. akhirnya, segala kebaikan yang kita buat itu, Allah akan balas dengan kebaikan pula..malah digandakan ganjarannya.
4. Jangan buat kerosakan di muka bumi. Allah tak suka.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment