Saturday, May 8, 2010

BUKAN MENOLAK FITRAH TETAPI MENOLAK FITNAH

Apabila seseorang mencintai seseorang tetapi dia menyembunyikan perasaannya, itu bukanlah bererti dia menolak fitrah. Apabila seorang lelaki menyatakan cintanya kepada seorang perempuan sedangkan dirinya pada ketika itu belum bersedia untuk melangkah ke alam rumah tangga, perkara ini boleh membawa kepada fitnah. Apa tidaknya? Sekurang-kurangnya membawa fitnah kepada hati. Jika si perempuan pun menaruh perasaan terhadap lelaki itu, tidakkah hatinya akan 'berbunga-bunga' tatkala si lelaki menyatakan cintanya? Hati dah berbunga-bunga sedangkan masing-masing belum bersedia. Bukankah ini suatu ujian yang berat buat pasangan yang bercinta?
Bayangkan pula, jika si perempuan berterus terang tidak menyukai lelaki tersebut..bukankah hal ini akan mengecewakan lelaki itu? Tidakkah hatinya akan hancur luluh? Jika seseorang mampu mengawal perasaannya, alhamdulillah. Bagaimana jika seseorang tak mampu mengawal emosinya? Bolehkah dia berfikir dengan waras? Kuatkah dia untuk menumpukan perhatian terhadap perkara yang sepatutnya diberi lebih keutamaan?
Hai insan, jawablah seikhlas hati!
Jujur pada perasaan sendiri bukanlah bererti perlu menurut segala kehendak hati.
Syadid dalam memegang prinsip diri, itu bukan bererti menolak fitrah, tetapi mengertilah, ia adalah salah satu cara menolak fitnah.
Kepada yang sudah bersedia melangkah ke alam rumah tangga, selamat pengantin baru diucapkan.
kepada yang masih belum bersedia atau ragu-ragu, selamat bermujahadah diucapkan.
'Ala kulli hal, setiap perkara pasti ada hikmahnya.
Selagi syariat dijaga, insyaAllah, selagi itu diri terpelihara.
Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment