Monday, February 20, 2012

HATI-HATI MEMILIH TEMAN.

Hati-hati memilih teman. Teman yang mana yang insyaAllah boleh dipercayai terutama dalam hal membuka rahsia hati agar mudah-mudahan, insyaAllah, bukan luka yang ditambah tapi ubat yang diberi.

Hati-hati memilih teman. Teman yang mana yang insyaAllah apabila tahu kekurangan diri, segera dia tampung dengan kekuatan apa jua adanya; bukanlah ambil kesempatan atas kekurangan diri.

Hati-hati memilih teman. Teman yang mana yang insyaAllah, apabila menyedari kepesongan hati, segera dia tarik kembali bagi meluruskannya. Lurus hati, tawajuh mencari redha Allah semata-mata.

Pasang surut iman. Jangan mengharapkan ma'sum dalam diri sahabat. Cukuplah sama-sama kita berusaha memelihara diri; lakukan semua yang Allah dan Rasul perintahkan, tinggalkan semua yang dilarang... (sungguhpun adakalanya berat..)

Ubat hati ada 5:
~baca Quran dan maknanya
~solat malam
~spend masa dengan orang soleh
~berpuasa sunat
~zikrullah
 (perkongsian dari seorang sahabat yang jauh di mata dekat di hati. Sangat menyayanginya! dia insan biasa, namun, subhanallah, ketegasan prinsipnya itu yang menjadikan dia sangat istimewa bagiku!! Tegas berprinsip namun kaya dengan kasih sayang.. Itulah yang membuatkan hati ini tenang berbicara terus terang dari hati ke hati tanpa perlu berselindung...)

,

No comments:

Post a Comment