Friday, April 8, 2011

MANFAATKAN USIA

Dan katakanlah: Bekerjalah kamu, maka Allah dan RasulNya, serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu.. [at-Taubah 9:105]

Islam dengan sangat indah mengajarkan kepada kita agar bekerja dan beramal kerana Allah. Bekerjalah apa saja asalkan halal & diredhai Allah.

Pekerjaanmu dilihat..
Siapa kata Allah mensia-siakan pekerjaan orang mukmin, sungguh dia telah melontarkan tuduhan yg besar terhadap Allah. Padahal, Allah tak pernah mensia-siakan usaha hamba-hambaNya yg bekerja kerana inginkan keredhaan Allah.

Setiap orang ada peranan masing-masing. Laksanakan tanggungjawab dengan penuh amanah. InsyaAllah, ada pertolongan Allah di sini.. Ada keberkatan.. Kalaupun rezeki sedikit, namun ia mencukupi; hidup walaupun tak mewah, tetapi tenang; segala keperluan dicukupkan oleh Allah.. Bukankah ini yg dicari dalam kehidupan kita? KEBAHAGIAAN~

Kebahagiaan ada dalam keberkatan & keredhaan Allah. Sejauh mana kita bersungguh-sungguh mengejar mardhatillah, sejauh itulah kebahagiaan yg kita capai. Ukurlah kebahagiaanmu kalau nak ukur.. Kalau taknak, tak perlu. Hidup saja di takuk lama. Rugi. Ramai orang membuka jendela kehidupan baru dalam kehidupan; hati tertumpu pada keinginan mendapatkan redha & ampunan dari Allah. Mengapa kita memilih untuk terus berada di takuk lama sedangkan kita juga berpeluang untuk membuka jendela kehidupan baru dalam hidup kita? Mulakanlah lebaran kehidupan yg masih ada dengan hati lapang mengharapkan rahmat & redha Allah. Inilah yg sebaiknya. Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment