Thursday, November 18, 2010

ADUAN NABI S.A.W

Dan berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya kaumku telah menjadikan al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai." (al-Furqan 25:30)

Lihatlah bagaimana al-Quran diperlakukan sekarang ini!
dimanakah al-Quran dalam sistem perundangan negara?
dimanakah al-Quran dalam sistem pendidikan sekular?
dimanakah al-Quran dalam kehidupan seharian kita?
dimanakah di mana?

Betapa indahnya apabila setiap di antara kita berusaha pasakkan al-Quran dalam hati; hati terdidik dengan nilai-nilai rabbani..subhanallah..bahagianya!!! Semacam mustahil mengimpikan masyarakat aman harmoni kan, jika difikirkan sekarang ini? Tapi sebenarnya tak mustahil, insyaAllah. Setiap individu ada peranannya & haruslah menjalankan peranannya dengan sebaik mungkin. Apabila setiap muslim berusaha menjadikan al-Quran sebagai pedoman hidup, insyaAllah, akan wujudlah masyarakat yang aman harmoni lagi diberkati & dirahmati Allah..

How??
Yang 'celik' al-Quran, ajarkan insan yang 'rabun' al-Quran. Yang tak tahu baca al-Quran, berusaha kenali huruf-huruf dalam al-Quran. Yang dah tahu baca, usaha fahami. Yang dah faham, usaha amalkan & pada masa yang sama berilah bimbingan kepada yang kurang reti...tolong-menolong ke arah kebaikan, tak rugi pun!!

Hadis nabi, sebaik-baik kamu ialah yang belajar al-Quran & mengajarkannya. Oleh itu, jangan segan untuk belajar baca al-Quran kalau tak reti baca..
jangan keberatan untuk mengajarkan al-Quran walaupun proses untuk anak murid dapat al-Quran tu lambat sedikit..
sebab sebaik-baik kamu ialah yang belajar al-Quran & mengajarkannnya.
Yakinlah!! Allah bersama orang yang berbuat baik! Tak rugi pun kalau kita buat baik.=)

No comments:

Post a Comment