Sunday, October 10, 2010

NILAI HATI

Dalam kepayahan ada kepuasan. Dalam sabar ada kekuatan. kepayahan mendidik nafsu akan dapat diatasi dengan adanya kekuatan. kekuatan itu datang dari kesabaran. seseorang takkan mampu bersabar jika tiada iman. sebab itulah kita perlu jaga iman baik-baik. segala-galanya bermula dari hati. apa khabar iman di hati? sihatkah atau sakitkah? sungguh-sungguhlah jaga iman. bukan senang nak dapat halawatul iman. saban hari kita disogokkan dengan hiburan yang memukau pandangan, memikat nafsu kebinatangan. dalam diri manusia ada nafsu kebinatangan. jika tidak dididik, ia boleh jadi lebih liar daripada binatang. x mustahil. na'uzubillah. (rujuk surah at-tin). syaitan sentiasa berusaha untuk mencuri iman di hati manusia. berwaspadalah! zaman serba canggih sekarang ni, syaitan tak semestinya bertanduk dua. macam-macam jenis syaitan ada.

teknologi dah canggih, tapi hati manusia bila lagi nak canggih??? hati yang canggih itulah hati yang cinta akhirat; hati yang laju menuju akhirat, tak terpaut sedikit pun pada kemewahan dunia; hati yang takkan mampu dibeli oleh sesiapa kecuali Allah. sesungguhnya Allah membeli jiwa orang mukmin dengan syurga.

muhasabah hati. mahukah Allah membeli jiwa yang penuh dengan dosa-dosa?? marilah kita persiapkan diri bersihkan hati. moga-moga hati kita terpilih oleh Allah untuk berkumpul bersama-sama dengan hamba-hambaNya yang diredhai. amin..

No comments:

Post a Comment